علوم جنگل

وبلاگ علوم جنگل ،گياهان دارويي صنعتي و منابع طبیعی ایران و جهان

تعریف طافما:
طرح اطلاع رسانی و فرهنگ‌سازی منابع طبیعی و آبخیزداری موسوم به طافما، عبارت است از مجموعه اقدامات سنجیده و برنامه‌ریزی شده روابط عمومی در راستای اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی منابع طبیعی و آبخیزداری کشور که توسط دفتر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به انجام می‌رسد.

تاریخچه طافما:
علیرغم سابقه دیرینه فعالیت‌های روابط عمومی در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، نهادینه کردن این فعالیت‌ها در تشکیلات و فرایندهای برنامه‌ریزی، تامین اعتبارات، راهبری و ارزیابی سازمان  یکی از چالش‌های اساسی روابط عمومی بوده است. لذا این طرح از سال 1387 تدوین و اجرا گردید.

مبانی فکری  و عقیدتی طافما
بررسی متون اسلامی نشان می‌دهد که روابط عمومی خوب از ابزارهای موفقیت افراد و حکومت‌هاست. امیر مؤمنان حضرت علی (ع) نیز در طول حکومت هر چند کوتاه اما پر برکت خویش آموزه‌هایی در این رابطه دارد. در زیر فرازهایی از نامه امام علی (ع) به مالک اشتر حاکم مصر در سال 38 هجری قمری را می‌خوانید:

- اطلاع یابی، نظرسنجی
ای مالک در میان مردم چشمان و گوش‌هایی قرار بده تا بدانی در میان آنها چه می‌گذرد و آنها از تو چه می‌خواهند، که اگر خواسته‌های آنها را بدانی کارها بر تو آسان می‌شود.

- تنویر افکار عمومی، اقناع
{...} هرگاه مردم بر تو بدگمانی کردند عذر خویش را آشکارا با آنها در میان بگذار؛ با این کار آنها را از بدگمانی نجاتشان ده که این کار ریاضتی برای خودسازی توست و این پوزش خواهی تو آنان را به حق وامی دارد.

- اطلاع یابی
ای  بندگان خدا به اطلاعات نادرست خود تکیه نکنید وتسلیم هواهای نفسانی نشوید که چنین کسی بر لبه پرتگاه قرار دارد و بار سنگین هلاکت و فساد را بر دوش می کشد.

- گفتگو، مشورت
به همراه دانشمندان و برجستگان جامعه به بحث و گفتگو در مورد آنچه می‌تواند سرزمین‌های اسلامی را اصلاح کند بپرداز، تا در اثر این تبادل اندیشه‌ها و انتقال تجارب یک برنامه جامع که نظرات مختلف در آن لحاظ گردد تدوین گردد.

آموزه‌های مسئولین ارشد نظام:
امام خمینی (ره) در دیدار با بنیانگذاران جهاد سازندگی در رابطه با اطلاع‌رسانی می‌فرمایند:
"هرکاری که می‌کنید به مردم بگویید، تا بدانند شما دارید برای آنها زحمت می‌کشید."


مقام معظم رهبری نیز بویژه در سالهای اخیر بیانات ارزشمندی در رابطه با روابط عمومی و لزوم اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در بین آحاد مردم داشته‌اند که فراز‌هایی از آن به شرح زیر است:

• "دولت باید حتماً این نقص را برطرف کند و روابط عمومی‌های بخش‌های مختلف دولت باید فعال شوند و با استفاده از رسانه ملی و روزنامه‌ها، اقدامات مختلف را با زبانی تأثیرگذار و قابل فهم، به اطلاع مردم برسانند.
• ما در نظام خود احتیاج به یک انسجام حقیقی از هر طریق ممکن داریم. یکی از این طرق هم، همین است که عرف روابط عمومی در وزارتخانه‌ها همگون و همنوا شود، حداقل فایده این کار بهره گیری از تجربیات یکدیگر است.
• با انتشار خبرهای امیدوار کننده باید روح نشاط و بهره‌وری را در مردم تقویت کنید.
• فرهنگ منابع طبیعی باید به معارف عمومی تبدیل شود.

شهید فقید باهنر نیز در بیانات خود در رابطه با فرهنگ منابع طبیعی اینچنین فرموده‌اند:
"روزی برسد که همه احساس کنند هربرگی از درخت می افتد، این برگ متعلق به آنهاست، متعلق به جمهوری اسلامی است و گوشه‌ای از حفظ و حراست جمهوری اسلامی حفظ و حراست از منابع طبیعی است."

چشم‌انداز و هدف‌گذاری:
1- مردم به طور عام و خاص با اهداف، دیدگاه‌ها، سیاست‌ها، برنامه‌ها و مأموریت‌های روز سازمان بر اساس قوانین جاری کشور و در راستای مدیریت جامع منابع طبیعی و آبخیزداری کشور آشنا شوند، تا جائیکه سازمان معروف شود .
2- سازمان در سایه معروفیت، منزلت خود را یافته و مورد علاقه و احترام مردم به طور عام و خاص و مخاطبین ویژه قرار گیرد.
3 – سازمان، اعتماد مردمی را جلب نموده و با بسط تعامل و تفاهم عمومی از همکاری و پشتیبانی مردمی برخوردار شود.
4- با اقناع و اغناء افکار عمومی زمینه‌های مشارکت مردمی و دولتی برای اجرای برنامه‌های سازمان ایجاد، تثبیت و تقویت شود. 
5- با معروفیت، محبوبیت و شکوفایی سازمان، روحیه نشاط، اعتماد، انسجام و تعلق سازمانی در همکاران ایجاد شود.
6- از تحلیل و استنتاج دیدگاه‌های درون سازمانی و برون سازمانی و باز خورد اقدامات اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی منابع طبیعی و آبخیزداری، زمینه‌های آینده‌نگری برای سازمان تسهیل یابد.
7- با فرهنگ‌سازی منابع طبیعی و آبخیزداری، سطح دانش و آگاهی مردم بالا رفته و هزینه‌های حفاظت پایدار منابع طبیعی تجدیدشونده کشور کاهش یابد.

سیاست‌گذاری
1- مشارکت فعال تمام بخش‌های تخصصی سازمان در امر اطلاع رسانی و فرهنگ سازی منابع طبیعی و آبخیزداری به عنوان یک اصل سازمانی شناخته می‌شود.
2- اطلاع رسانی و فرهنگ‌سازی طرح‌ها و پروژه‌های سازمان، یکی از موارد شرح خدمات طرح‌ها و پروژه‌ها به حساب آمده و در ارزیابی سالیانه آنها دخالت داده می‌شود.
3- با توجه به تنوع و دامنه پراکنش مخاطبین خاص و عام سازمان، از تمام روش‌ها و تکنیک‌های اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در حد مقدورات و رعایت الویت استفاده خواهد شد.
4- شناسایی و برقراری ارتباط خوب با تمام مراکز تصمیم‌گیری، رسانه‌ای، تبلیغاتی، گروه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد، افراد موثر درون سازمانی و برون سازمانی و بهره‌گیری از توانمندی‌های آنان مجاز شناخته می‌شود.
5- فعالیت‌های اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با همفکری و مشارکت بخش‌های فنی سازمان الویت‌بندی خواهد شد.
6- فعالیت‌های اطلاع رسانی و فرهنگ‌سازی منابع طبیعی و آبخیزداری در ستاد و استان‌ها توسط گروه‌های نظارت و ارزشیابی سازمان به طور سالیانه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
5 – پروژه‌های نظر سنجی به منظور آگاهی از اثر بخشی، کشف نارسایی‌ها و اصلاح روش‌ها در  فعالیت‌های اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی و سایر فعالیت‌های سازمان به اجرا گذاشته خواهد شد.

منبع  :http://www.frw.org.ir/frmContents_fa-IR.aspx?CategoryID=1520

نوشته شده در دوشنبه ۱۳۸۸/٤/٢٢ساعت ۱۱:٠٠ ‎ق.ظ توسط ميثم ميار نظرات () |